Thursday 22 March 2012

Kari Ikan Bawal.



Assalamualaikum dan salam sejahtera pada semua pembaca yang Ani hargai.. ALHAMDULILLAH syukur pada ALLAH di atas segalanya.. Pada pagi yang indah ini Ani ingin berkongsi resepi yang Ani jumpa bila dok intai intai di blog Che Mat Gebu Dapur tanpa sempadan bila ternampak je terbuka selera nak mengari.. hehe
kebetulan Ani ada beli ikan bawal boleh lah ..walau pada resepi asalnya CMG guna ikan tenggiri.. tak kisah la ikan yang mana satu.. kedua dua nya bagi Ani jika di buat kari.. memang BESTTT.. ;) Resepi ni memang senang dan ringkas.. tapi hasil nya masih lazat hingga menjilat jari.. pada penggemar kari ikan pasti terliur je tu..

Ani minta izin CMG untuk cnp resepi nya di sini ya.. Terima Kasih CMG di atas perkongsian resepi dan merupakan blog yang memberi inspirasi dan menjadi rujukan..


BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan tenggiri saiz sederhana, kerat ikut suka, bersih dan toskan ( Ani guna ikan bawal)
10 batang bendi muda, cuci dan toskan
2 biji tomato, belah 3 setiap biji
1 cawan santan
1/2 cawan jus asam jawa
3 1/2 camca besar rempah kari ikan (mat guna jenama Baba's)
1 camca besar penuh cili kisar
4 biji bawang merah, kisar halus
3 ulas bawang putih, kisar halus
1 kiun ikan bilis "maggi" (optional)
1 inci halia, kisar halus
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai daun kari, dilurut
1 camca teh halba campur

CARA MEMBUATNYA :-)
Bancuh rempah kari dengan 1/2 cawan air bersama bawang merah dan putih kisar, kacau rata hingga menjadi pes dan ketepikan. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukkan rempah kari, tumis hingga terbit minyak, gunakan api kecil dan kacau selalu.
Tuang air, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan, kiub ikan bilis (jika guna) dan bendi, kacau perlahan dan bila mendidih, masukkan jus asam jawa dan juga santan. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak hingga bendi lembut.
Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi hangat..

2 comments:

  1. As'salam Ani

    k.ct ni nak masak kari ni setahun boleh kira dengan jari kot adalah 3-4kali aje masak..hehehe sebab k.ct x makan lauk kari itulah sebabnya. kalau masak pun hanya untuk insan2 dirumah aje :)

    ReplyDelete
  2. Wsalam Kak CT comeyyy.. En Suami Ani pun sama kak CT kari ni dia kurengg kalau Ani masak tu dia amik lauk nya je kuah kuah tu kurengg.. ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...